Het is de bedoeling om zowel de NEI-techniek als de systemisch uitgangspunten met elkaar te verenigingen.
De lesstof bestaat uit:
​
Lesthema’s Bijscholing Kanker Anders Bekeken
Dag 1: NEI Kanker anders bekeken protocol:
​
-
Leren toepassen van het NEI Kanker/Ziekte protocol in de praktijk
-
Theorie van kanker en haar betekenis binnen de Chinese vijf elementenleer
-
Emotionele achtergrond en invloeden op de cliënt. Van diagnose tot stervensbegeleiding en daar op kunnen interveniëren.
-
Mentale processen en achtergronden in relatie tot kanker uittesten via het protocol of bespreken via vraagtechnieken
-
Onderzoeken van de oorsprong van kanker in het systeem. Denk aan onverwerkte emoties, voeding, invloeden van buitenaf, stress, vorige generaties en fysieke uiting
Dag 2: Kanker systemisch bekeken
-
Kennis van mogelijkheden tot inzet opstellingen in relatie tot kanker
-
Prioriteiten kunnen stellen in de op te stellen elementen
-
Werken in één-op-één situaties
-
Herkennen van problemen in ziekte & gezondheidsdynamieken
-
Ervaren van de ‘"Kanker”dynamiek in het veld
-
Betekenis van kanker/ziekte vanuit een systemisch perspectief
-
Relevante vragen in een voorgesprek
​
Leerdoel:
Het doel is dat de student aan het eind van de scholing in staat is zelfstandig een anamnese af te nemen, de juiste hulpvraag weet te achterhalen, van daaruit kan beslissen welke interventie toegepast dient te worden en op welke manier, en de cliënt op een professionele wijze kan begeleiden in en rondom het thema kanker.
​
Kwaliteit scholing NEI:
Tijdens diverse NEI-oefentesten, waarbij de student zowel de rol van coach als de rol van klant geacht wordt te ervaren, wordt gekeken naar de kwaliteiten van de student. Is hij/zij in staat om de geleerde technieken goed uit te voeren, prioriteit uit een hulpvraag te halen, de diverse disbalansen te herkennen en op te sporen. De juiste interventie te bepalen in rapport met de cliënt. Indien nodig krijgt de student duidelijke aanwijzingen om de processen nog beter te laten verlopen.
Kwaliteit scholing Systemisch Werken:
Tijdens diverse oefen-opstellingen, waarbij de student zowel de rol van coach als de rol van klant geacht wordt te ervaren, wordt gekeken naar de kwaliteiten van de student. Is hij/zij in staat om de geleerde technieken goed uit te voeren, prioriteit uit een hulpvraag te halen, de diverse plaatsen in het systeem te herkennen, zijn/haar eigen plaats tijdens een opstelling te bewaken. Na een opstelling volgt feedback voor de student van zowel de docent als de medestudenten. Indien nodig krijgt de student duidelijke aanwijzingen om de processen nog beter te laten verlopen
Minimale instroomniveau:
HBO-denkniveau, Deelname vereiste: afgeronde NEI Opleiding en/of Systemische Opleiding
DCU en SBU:
Aantal lesuren: 14 uur
Duur: 4 dagdelen
Studiebelasting: 25 uur
Lesmateriaal: Lesmap & protocol