zwanen liefde _edited.jpg

Systemische Verdieping

Vervolg op de Opleiding Systemisch Werken 

 

Ben je toe aan nog meer kennis, inzicht, uitbreiding van je vaardigheden? We willen graag onze ervaring met je delen. Op basis van wat het veld ons laat zien hebben we aansprekende thema's verzameld en daar onze inhoud voor de verdiepingsdagen op gebaseerd. We hopen dat ze jou ook aanspreken. We bieden verschillende verdiepingsdagen aan met ieder een eigen thema. 

 

Doelstelling

Verdieping van de verschillende thema's geeft je de mogelijkheid nog meer te bekwamen in je vakmanschap als opsteller. Daarnaast ben je weer in verbinding met collega's en geeft het je de mogelijkheid met representanten op te stellen. Het is mogelijk je in te schrijven voor een thema naar keuze. Je ontvangt dan een certificaat. 

Thema's van de verdiepingsdagen: 

 
 

 

Uitleg per thema

Maatschappelijke Thema's

Maatschappelijke opstellingen geven een beeld van een vraagstuk die de samenleving als geheel betreft. Het zijn bijzondere opstellingen waar andere regels gelden. De vraaginbrenger, of van wie is dit vraagstuk, bij wie hoort de vraag, is van iedereen die aanwezig is tijdens de opstelling.  Er worden tijdens deze opstellingen vaak grote krachten zichtbaar. En draagt een opstelling bij aan een oplossing? Waarom dan toch maatschappelijke thema’s opstellen? Omdat we in een wereld leven die steeds complexer aanvoelt, met een toekomst die steeds onzekerder lijkt, met kinderen en jong volwassenen die keer op keer iets zichtbaar willen maken, is er een wezenlijke behoefte om juist met elkaar onze vraagstukken zichtbaar te maken. Wie weet geeft het een nieuw inzicht, wie weet raakt het de onderstroom van velen en niet van een enkeling, wie weet is de aarde onze opdrachtgever, wie weet draagt het bij aan een beschikbare toekomst voor iedereen.

 

Relaties

Relaties zijn succesvol en worden als gelukkig ervaren als er sprake is van wederkerigheid. De wet van geven en nemen is in balans. Beide partners zijn gelijkwaardig en zijn allebei verantwoordelijk voor het slagen van de relatie. Ze zijn verschillend in wat ze elkaar kunnen geven en van elkaar kunnen nemen, maar als partners zijn ze gelijk. De liefde kan groeien als men bereidt is net iets meer bij te dragen dan de ander, waardoor de ander zich in liefde verbonden voelt en dit wil vereffenen. Zo groeit de liefde. 

De aantrekkingskracht van liefde komt vanuit het gevoel van compleet willen zijn. De man verlangt naar het vrouwelijke en de vrouw verlangt naar het mannelijke. Een alleenstaande man voelt zich compleet als hij het vrouwelijke (vooral zijn moeder) in zijn hart gesloten heeft en eert. Een vrouw zonder partnerrelatie voelt zich compleet als ze het mannelijke eert en acht. De liefde verlangt naar verbinding. In een relatie wordt deze verbinding versterkt door de aanwezigheid van intimiteit en seksualiteit. Het idee of verlangen dat je partner voor je geluk moet zorgen, je compleet moet maken, is een van de meest destructieve ideeën over relaties. De aantrekkingskracht van liefde komt vanuit het gevoel van compleet willen zijn. De liefde verlangt naar verbinding. In een relatie wordt deze verbinding versterkt door de aanwezigheid van intimiteit en seksualiteit. Het idee of verlangen dat je partner voor je geluk moet zorgen, je compleet moet maken, is een van de meest destructieve ideeën over relaties. 

Voeding & Gezondheid

Als onze ouders mogen zijn, wie ze nu eenmaal zijn, kunnen we het leven nemen en kunnen we innerlijk tevreden zijn met wie we zijn. Is dat niet het geval, kan zich innerlijke ontevredenheid ook vertalen naar een probleem met ons lichaam. Een intern verlangen dat we buiten ons proberen te vervullen. Zo kan het gebeuren, dat we door middel van eten een verlangen proberen te vervullen. Of dat we bevestiging of erkenning buiten onszelf zoeken via ons uiterlijk, die we eigenlijk van onze ouders hadden willen krijgen. Een onvervulbaar verlangen.

Tafelopstellingen

Tafelopstellingen zijn een uitstekende methode voor in je praktijk als er geen representanten ter beschikking staan. Een opstelling op tafel wordt soms door gevoelsmensen als minder krachtig of indrukwekkend ervaren. Echter zit er dezelfde “magische werking” in, wanneer er poppetjes “per ongeluk omvallen” of iets “zo maar” tijdens de opstelling gebeurd. 

In deze verdiepingsdag gaan we de vertaalslag maken van het opstellen met representanten naar het opstellen op tafel. Je krijgt praktische tips hoe je bepaalde interventies op tafel kunt inzetten, over je houding als begeleider en je gaat zelf praktisch aan de slag.

Geld

Geld is een ruilmiddel, een uitdrukking van waarde, een manier om balans tussen geven en nemen zichtbaar te maken. Wat maakt dat geld in onze maatschappij zoveel macht heeft gekregen? Wie dicht geld al die waarde toe? Kan het ook anders? Hoe ervaren we voorspoed en tekort? Op deze verdiepingsdag gaan we o.a. hiermee aan de slag.

Organisatieopstellingen

De kracht van systemisch kijken naar een organisatie biedt de mogelijkheid om op een diepere laag echt verandering te kunnen toepassen, doordat betrokkenen inzicht verwerven in de oorsprong van het probleem. 

Het vraagt van de adviseur om het probleem wat ingebracht wordt en de mogelijke ideeën die al bedacht zijn over wat er aan de hand is los te laten. Verandertrajecten, deadlines, stappenplannen en protocollen dienen te worden geparkeerd. Gestelde doelen, bijvoorbeeld omzetstijging of daling ziekteverzuim, mogen er zeker zijn, maar dat is niet het doel van de opstelling. Het doel is uitzoeken wat maakt dat het doel nog niet bereikt is en of dit wel het juiste doel is om na te streven. Niet om het gestelde doel te behalen. Zorg dat aan de start van de opstelling deze intentie duidelijk is, zodat het veld vrij is om te laten zien wat gezien mag worden. 

We gaan aan de slag met je houding als systemisch adviseur, welke keuze je maakt voor de beginopstelling en we bieden verschillende opstellingsvormen aan die passend zijn bij het opstelling binnen organisaties en teams. 

Rouw en verlies

Ieder leven kent momenten van verlies. Dat kan een afscheid van een dierbare zijn, het verlies van werk, woning of een liefde of het moeten verlaten van je eigen land. Allemaal zijn dit diep ingrijpende gebeurtenissen, die ervoor zorgen, dat de wereld ineens stilstaat en nooit meer hetzelfde zal zijn. Soms is het moeilijk om daarin weer je eigen plek te vinden en je thuis te voelen. Vooral als er een discrepantie ontstaat tussen het verlies en de mogelijkheden ermee om te gaan, kan een traumatische verlieservaring ontstaan. Er wordt een gevoel van leegte of gemis ervaren, maar ook onzekerheden, angst, pijn, verdriet, of compenserend gedrag om de pijn en het gemis niet te voelen.

 

Hoe jonger iemand is, hoe ingrijpender kan de gebeurtenis dus zijn, omdat het brein nog niet kan verwerken, wat er gebeurt en het kind de sfeer, spanningen en gevoelens daarvoor in de plaats opneemt. Dat kan ervoor zorgen, dat kinderen niet alleen een verlies ervaren en er niet voldoende om kunnen rouwen, maar dat ze ook nog van hun plek afgaan, om het systeem te dienen.

 Bij rouw en verlieservaringen kun je denken aan het verlies van een (ongeboren) kind, abortus, verlies van ouders, grote liefdes, (echt)scheiding, verlies van een baan, gezondheid, huisdieren, rouw bij ziekte van jezelf of een dierbare, rouw na een trauma, rouw bij levenswendingen, verlies van dromen en verwachtingen. Allemaal zijn dit traumatische verlieservaringen, die zich vast kunnen zetten in het systeem.

 

Is het verlies te groot, te overweldigend of te ingrijpend, dan zoeken kinderen, maar ook volwassenen naar een manier het verdriet en de angst uit de weg te gaan. Dat is een overlevingsstrategie. Op deze manier is het hart veilig en dat is gelijktijdig misschien het grootste verlies. De ervaring wordt achter slot en grendel gestopt, totdat een trigger het weer oproept of systemische disbalansen ontstaan.

Niveau

De systemische verdiepingsdagen van Opleidingsinstituut voor Integrale Coaching en Therapie hebben een HBO opleidingsniveau. Toelating vraagt een MBO, HBO of WO vooropleiding. Het is noodzakelijk een basisopleiding systemisch werken te hebben afgrond om deel te kunnen nemen aan de verdiepingsdagen. 

Opleidingsduur en studiebelasting

De duur staat vermeld per thema.

 

Tijden en locatie

De opleidingsdagen starten om 9.30 uur en eindigen om 17.00 uur, de opleidingslocatie is gelegen aan Kerkstraat 7, 6561 CC te Groesbeek.

 

Aanwezigheidscriteria

Het is in principe niet mogelijk om gemiste dagdelen op een ander moment in te halen.

 

Accreditatie

Opleidingsinstituut voor Integrale Coaching & Therapie is aangesloten bij de KTNO en CAT. Deze verdiepingsdagen zijn in aanvraag bij het KTNO. 

Daarnaast zijn wij aangesloten bij het CRKBO (Centraal Register Kort Beroepsonderwijs). Dit register controleert ons op of we een goed opleidingsinstituut zijn, aan alle voorwaarden voldoen en geeft de mogelijkheid tot vrijstelling van btw.

 

Investering

Per thema zal de investering afhankelijk zijn van de tijdsduur. De prijs staat vermeld bij het thema. 

Inbegrepen zijn:

  • volledige manual,

  • uitgebreide biologische vegetarische lunch, onbeperkt koffie/thee,

 

Certificering

Per thema ontvang je een certificaat van deelname afgegeven door Opleidingsinstituut voor Integrale Coaching &Therapie. 

 

Trainers

De hoofdtrainer is Jolanda Vleugel, tevens directeur van het Opleidingsinstituut voor Integrale Coaching & Therapie. Jolanda is sinds 2000 werkzaam als coach, natuurgeneeskundig therapeut en trainer. Opgeleid en gecertificeerd NLP- trainer door Richard Bandler & John Lavalle. Naast het geven van trainingen en opleidingen op het gebied van familie- en organisatieopstellingen geeft Jolanda ook  N.L.P.  &  N.E.I. Opleidingen. 

Daarnaast is Judith de Haas onze vaste trainer op het gebied van NEI en Systemisch Werken. Judith heeft met haar jarenlange ervaring in therapeutisch werken met longpatiënten ervaren hoe effectief systemisch werk kan zijn. Ze heeft een excellente systemische bril waarmee het tafelopstellen een nieuwe dimensie krijgt. Haar unieke bijdrage en ervaring deelt ze graag.